fredag 4 september 2009

Rickard Falkvinges sensationella svar och svarslöshet!

Jag publicerar här två frågor jag ställde till Piratpartiets Rickard Falkvinge på chatten på Expressen idag. Jag börjar med frågan som jag faktiskt fick svar på:
Jag ser internet som ett köpcentrum som alla får besöka - frivilligt. På eget ansvar! Det är varken en skyldighet eller mänsklig rättighet.

I köpcentrumet kan vi få de senaste nyheterna, träffa vänner, kommunicera och köpa allt mellan himmel och jord - men vi äger inte köpcentrumet! Vi äger bara rätten att frivilligt uppehålla oss inom köpcentrumets väggar och tak. Vi kan inte kräva att en viss butiks produkter ska vara gratis. Vi kan inte heller kräva att vissa butiker (eller att köpcentrumet) ska stänga av sina övervakningssystem. Vi är fria att gå ut från köpcentrumet om det inte passar.

Sett ur detta perspektiv - kan du då förstå att många människor uppfattar det du och Piratpartiet sysslar med - som anarki?

Så här svarade Rickard Falkvinge:

Jag kan förstå synsättet, men i praktiken är internet inte en plats där det är frivilligt att vara.

Det är en absolut förutsättning för att studera, umgås, arbeta, söka jobb, ha kontakt med myndigheter, söka information, och överlag vara en del av samhället idag. Även om man inte äger det, så ska det vara en neutral plats, som inte gynnar någon part eller stänger ute någon annan.

Att ha en fri (inte gratis, utan fri som i ocensurerad) uppkoppling till nätet måste betraktas som en mänsklig rättighet, eftersom det är en förutsättning idag för att vara en samhällsdelaktig medborgare.
Det jag först reagerar på är att Rickard Falkvinge inte tycker att det är frivilligt att använda internet! Detta måste ses som helt sensationellt! Om det inte är frivilligt så måste det alltså vara ett tvång - ett krav - en skyldighet för oss medborgare att använda oss av internet! Det är ju lika absurt som att kalla en TV-apparat som en förutsättning för att kunna vara delaktig i livet!

Rickard Falkvinge påstår vidare att det är en mänsklig rättighet att ha tillgång till internet! Också detta måste ses som sensationellt! Är det även en mänsklig rättighet att ha tillgång till telefonnätet, undrar jag? Undrar just hur Telia ställer sig till det? :)

I några andra inlägg gick Rickard Falkvinge på så det stänkte om det! Han påstod att FRA massavlyssnar befolkningen och att FRA ser vad han har för sig i sovrummet. Osanningar så klart - men lite spektakulärt ska det väl vara när ett missnöjesparti håller låda?

Han verkar sedan drabbad av en oerhörd naivitet eftersom han sedan påstår att man måste räkna med att "bli sedd" när man är utomhus. Man måste räkna med att bli övervakad utomhus - men inte när han är på internet! Då vill han vara "osedd".

Tror Rickard Falkvinge - partiledare för Piratpartiet att han är anonym och "osedd" på nätet? Tror han att han är anonym och "osedd" på nätet om FRA och IPRED skrotas? Samtidigt som han accepterar brutala kränkningar av den personliga integriteten "utomhus"? Detta är ytterligare två helt sensationella uppgifter!

Här är frågan som jag inte fick något svar på:
Rickard!

I USA finns nu ett förslag som vill ge president Obama all makt över internet. Jag påstår att vi redan har det så idag - att presidenten eller någon annan myndighet i USA har full makt över internet via ARPANET.

Jag tror även att du håller med mig när jag säger att "There is no such thing as a free internet"?

Men samtidigt så sprider många av dina partikamrater ut påståenden om att internet blir fritt bara om FRA och IPRED försvinner. Att internet blir fritt om staten inte lägger sin näsa i blöt. Men du vet ju lika väl som jag att det inte är sant.

Kan inte du idag bekräfta att det dina partikamrater sprider ut är osanning och att internet aldrig varit - och kommer aldrig att bli fritt?
Jag undrar vad det var som gjorde att han undvek denna frågeställning? Kanske var det av tidsbrist? Kanske var det för avslöjande? Kanske innehöll min fråga alldeles för mycket sanning som skulle stjälpa Rickard Falkvinges verkliga ambitioner - att ta över världen medan alla tittar åt andra hållet!? :D

1 2 3 4 5 6 7
Kent Persson (m) blogg