söndag 8 mars 2009

Magiska Metallica i Sverige!




Jag blev ett die-hard-Metallica-fan ungefär fyra sekunder in i låten "Metal Militia" som spelades på SR:s P3 1983. Kort därefter inhandlades Metallicas första album "Kill 'em all" på vinyl! Sedan blev det "Ride the Lightning" sedan - enligt mig - deras mästerverk "Master of Puppets".

Jag såg Cliff Burtons sista konsert med Metallica i Solna 1986.

Jag hann tyvärr inte få biljetter till gårdagens konsert men Metallica har alltid en speciell plats i mitt hjärta. Idag är Metallica en miljonindustri som "alla" älskar - vilket jag verkligen unnar Metallica. Men det känns också verkligen speciellt att veta att jag var en av de ganska få utstötta hormonstinna svenska fans som var med ända från början och bidrog till att göra dem stora - för en sisådär 25 år sedan (!)

Fotnot: Metallica var pionjärer när de kämpade för att ha kontroll över sin musik på nätet! De fick ta mycket skit för det. Kanske är det därför jag också gör det? Med en stor skillnad att jag får ta skit men tjänar heller inte ett skit på det!

1 2 3 4 5 6 7 8