onsdag 29 juli 2009

Sveriges rödaste kommuner - mest skuldsatta!

Dagens Industri listade idag Sveriges mest skuldsatta kommuner. Jag var bara tvungen att kontrollera en misstanke jag haft länge - att socialdemokratiska kommuner inte klarar av att hantera ekonomin!

Norrbottens län är Sveriges rödaste län. 51,48% röstade på Socialdemokraterna och 10,53% röstade på Vänsterpartiet i Norrbottens län 2006. Mina misstankar besannade mycket snabbt när jag kontrollerade listan och jag fick ett tydligt resultat på hur illa det står till med Norrbottens kommuner.

12 av länets 14 kommuner är bland Sveriges 100 mest skuldsatta kommuner!!! Det är tydligt att de röda kommunerna lånar pengar för att kunna leverera välfärd!

Arjeplog - plats 43
Arvidsjaur - plats 15
Boden - plats 69
Gällivare - plats 85
Haparanda - plats 59
Jokkmokk - plats 23
Kalix - plats 21
Kiruna - plats 28
Luleå - plats 163
Pajala - plats 24
Piteå - plats 134
Älvsbyn - plats 36
Överkalix - plats 52
Övertorneå - plats 40

Socialdemokratiska Södertälje - plats 1 - är den mest skuldsatta kommunen i Sverige. Ingen överraskning kanske med tanke på den totala politiska kollaps och vanstyre som Anders Lago orkestrerat!

Samtidigt är en majoritet av kommunerna som är minst skuldsatta styrda av en borgerlig majoritet! Vi skattebetalare skulle spara 40 miljarder om de röda kommunerna lärde sig hantera sin ekonomin som de borgerliga kommunerna, enligt organisationen Skattebetalarna. 40 miljarder!

Kan dessa fakta få norrbottningarna att rösta blått? Om inte - vad krävs?



Källa: Svensk kommunrating