torsdag 5 mars 2009

Piraternas sjörövarhistorier!

Det kan väl sägas direkt - piraternas sjörövarhistorier om FRA och Ipred är rena rama fiskehistorierna. Den ena försöker överträffa den andre med överdrivna historier.

Jag har fått många många inlägg från pirater, FRA- och Ipred-motståndare här på min blogg. Den ena är värre än den andra. Många går inte att publicera p.g.a. påhopp, svordomar och andra dumheter men de innehåller godbitar som jag gärna vill visa upp här:
  • FRA sysslar med massövervakning!
  • FRA spionerar på svenska folket!
  • FRA åsiktsregistrerar enskilda och politiska organisationer!
  • FRA har aldrig och kommer aldrig förhindra några hot!
  • Våra privatliv övervakas in i minsta detalj av FRA!
  • FRA hotar källskyddet!
  • FRA övervakar alla och skapar sociogram över vårt beteende på internet!
Historierna om Ipred, upphovsrätt och olaglig fildelning är lika överdrivna och skarvade. En del bortförklaringar är rent ut sagt korkade:
  • Olaglig fildelning ökar musikernas försäljning av t-shirts!
  • Ipred skapar en maffia med privata dödspatruller som idkar utpressning mot små oskyldiga pirater!
  • Patent hindrar samhällsutvecklingen! (uttalande av Piratpartiets partiledare Rickard Falkvinge)
  • Musik, filmer och spel är fria naturresurser!
  • Små artister förlorar nästan ingenting eftersom de inte säljer något från första början!
  • Ipred-förespråkare är bakåtsträvande och teknikfientliga!
Demonisering är det enda ord som kan beskriva detta. Jag skulle också vara mot FRA, Ipred och patent om jag trodde på dessa sjörövarhistorier. Men det gör jag inte. Jag tror inte heller på jultomten eller Mona Sahlin.

Jag tror inte ens att vissa av dem som skrivit inläggen tror sig själva när de skarvar och lägger till i sina tolkningar och beskrivningar. Samtidigt betvivlar jag inte alls att vissa - oftast de med de mest korkade och extrema argumenten - verkligen tror på på det de skriver om.

FRA-lagen är till för att skydda både Sverige som nation ända ner till varje enskild person. Upphovsrättslagen, patent och Ipred-lagen är till för att säkra lönerna åt hårt arbetande kulturarbetare, musiker, artister, uppfinnare och spelprogrammerare.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20