- De ändamål för vilka signalspaning får bedrivas preciseras ytterligare och anges i lag i stället för i förordning.
- Tillstånd till signalspaning ska prövas av domstol.
- FRA ska ansöka om tillstånd för all signalspaning. Även signalspaning för regeringens behov omfattas alltså av tillståndskrav.
- FRA ska bara få tillgång till de "trafikstråk" som domstolen bestämmer.
- I lagen tydliggörs att FRA inte får signalspana mot trafik med både avsändare och mottagare i Sverige.
- FRA får endast bedriva signalspaning på beställning av regeringen, regeringskansliet och försvarsmakten.
- En utredning ska tillsättas för att se över polis och säkerhetspolisens behov av underrättelser.
- Sökbegrepp som är direkt hänförliga till en viss fysisk person får inte användas utan särskilt tillstånd.
- Närmare föreskrifter om förstöring meddelas. I lagen tas in en hänvisning till den lagstiftning som reglerar FRA:s personuppgiftsbehandling.
- Kontrollmyndighetens självständighet och förutsättningar för rättslig efterhandskontroll förstärks.
- En underrättelseskyldighet till enskild införs.
- Kontrollmyndigheten ska på begäran av enskild vara skyldig att undersöka om verksamhet avseende honom eller henne har skett i enlighet med lag.
- Om information från själavårdande samtal skulle komma till FRA måste den omedelbart förstöras.
- Inget råmaterial (i debatten benämnd trafikdata) får sparas i mer än ett år (ej heller av historiska, statistiska eller liknande skäl).
- Vid kontrollstationen 2011 ska kontrollorganen göra en bedömning av huruvida FRA:s verksamhet bedrivits på ett etiskt riktigt sätt.
torsdag 5 mars 2009
FRA-lagens tillägg!
Här är de 15 tillägg som röstades igenom till den nya FRA-lagen. Läs noga.