söndag 22 februari 2009

Är Apple ett hinder för utvecklingen, Falkvinge?

Hade som sagt en kort dialog med Rickard Falkvinge på hans blogg igår. Denna dialog blev ganska snart en monolog då Rickard flydde så fort han presenterades med verkliga exempel.

Rickard kallade då mitt inlägg för osakligt och avslutade dialogen med "Bad troll, no cookie". Här är den korta dialogen från igår:

JAG: Har ännu en frågeställning till dig Rickard Falkvinge eftersom du inte kommit på någon bra svar till min “klon-frågeställning”.

Om du tar patent på en idé som du har, Rickard. Räknar du inte då med att du äger din idé?

Säg att du har utvecklat en ny typ av smörkniv. Det har tagit dig år att ta fram din egen smörkniv. Nu har du tagit patent på din idé och börjat tillverka den i liten skala.

Men så en dag så tar någon en kopia på ditt patent och börjar masstillverka din smörkniv samtidigt som butiker med AA-läge i världens alla största städer börjar ge adresser till alla sina kunder vart de kan hitta var man skänker bort dina smörknivar gratis. Vad gör du då, Rickard?

Sitter du då stilla vid flitens lampa och tänker - ja, ja det var ju bra att min idé blev så populär eller skulle du bli förbannad och stämma skiten ur den som stulit din idé och de som sprider ut var folk kan hämta dina smörknivar gratis?

— Olah - Feb 21, 2009 -- 22:48

RICKARD FALKVINGE: Du hänvisar till lagrummet för vem som har rätt att stämma vem.

Bara för att en uppfinnare vill hindra andra att bygga vidare på en idé, så betyder det inte att det är samhällsnyttigt att tillåta det. James Watt var ett bra exempel - han fördröjde den industriella revolutionen med 30 år genom sina idiotiska patent på ångmaskinen, som gick att förbättra på massor av sätt, men inte fick förbättras. När patentet gick ut, lossnade industrin.

Patent ska gynna samhällsframskridande, inte stämningar och innovationshinder. Mer och mer pekar på att patent är ett reellt innovationshinder, inte en innovationskatalysator.

Vem som blir arg på vem är sedan inte relevant utifrån ett lagstiftningsperspektiv.

— Rick Falkvinge - Feb 21, 2009 -- 23:32


JAG: Tack för historielektionen! Du tycker alltså att Watts skulle släppt sina geniala patent fria? Så att industrirevolutionen skulle kommit igång 30 år snabbare? Allt ägande är stöld, eller hur var det nu? Vet du vem som sa det, Rickard? Eller behöver du en historielektion?

Du skulle alltså acceptera att någon stal din idé och tjänade pengar på din idé? Och du tycker att uppfinnare som tar patent på sina idéer är hinder i utvecklingen och samhället? Du får ursäkta men hela ditt inlägg låter ganska respeklöst mot dig själv och mot alla uppfinnare som någonsin uppfunnit någonting.

Hur många patent tog BMW på sin senaste vätgasbil, Rickard? Är BMW ett hinder för utvecklingen och samhället?

Hur många patent tog Apple på sin senaste Iphone, Rickard? Är Apple ett hinder för utvecklingen och samhället?

— Olah - Feb 22, 2009 -- 00:29

RICKARD FALKVINGE: Bad troll, no cookie. Vill du försöka igen, sakligare den här gången?

— Rick Falkvinge - Feb 22, 2009 -- 00:30


JAG: Eh, var det ditt svar?

— Olah - Feb 22, 2009 -- 00:40


JAG: Du måste först förklara vad som var osakligt med mitt inlägg, Rickard.

Var det de praktiska exemplen om Apples och BMW:s patent eller var det att jag inte höll med dig i din inställning att uppfinnare som tar patent på sina idéer ska man kunna baktala och tycka illa om för att de enligt dig inte “gynnar samhällsframskridandet”?

— Olah - Feb 22, 2009 -- 00:51

Där avslutades alltså vår dialog. Döm själva om mitt inlägg var osakligt eller ej. Jag anser att Rickard Falkvinge flydde vår konversation eftersom han ännu en gång blev svarslös när han ställdes inför praktiska och verkliga exempel. Ja, och ni märkte väl att Falkvinge inte svarade på min fråga? Precis som en riktig politiker. :-)


1 2 3
1 2 3 4 5