måndag 16 februari 2009

Jag förstår inte Anders Björck!

Jag tycker det är tråkigt att Anders Björck inte inser nyttan med FRA. Och jag förstår inte att han anser att FRA är integritetskränkande?

Den risk att något av mina mejl eller internettrafik skulle ramla igenom den rad med filter man satt upp - för att sedan hamna hos någon insnöad FRA-tekniker som snabbt konstaterar att jag inte innebär ett hot mot Sverige - är mikroskopisk. Det är en risk och en "integritetskränkning" som jag mer än gärna är beredd att offra för Sveriges säkerhet! Jag tror de flesta håller med mig på den punkten. Speciellt då vi ska ansvara för EU:s ordförandeskap i år!

Men tydligen är detta en alltför stor kränkning för Anders Björck att hantera och känner sig tvungen att avsluta sitt uppdrag? Man kan ana ugglor i mossen eller iallafall att Anti-FRA-lobbyns svartmålningar påverkat Björck i alltför stor utsträckning.

Men om Anders Björck anser att FRA är en sådan onödig kränkning han inte kan leva med så måste han även i framtiden undvika Facebook, YouTube och Microsoft. Dessa företag kränker nämligen den personliga integriteten mer än FRA någonsin kan komma att göra! Om Anders Björck har en Hotmail-adress så måste han genast skrota den - eftersom ett mejl skickat från Hotmail skannas av alla länder som det passerar på sin väg till sin slutdestinationen. Om Anders Björck även har ett anti-virusprogram på sin datorn måste han genast avinstallera det - eftersom programmet skannar av samtliga filer i hans dator i jakt på virus! Och om Anders Björck gör en sökning på Google så utsätter hans sig för en större integritetskränkning än vad FRA någonsin kan komma att göra.

Listan kan göras lång med saker och ting och tjänster som är mer integritetskränkande än FRA.

Därför tycker jag det är tråkigt att Anders Björck inte inser att nyttan med FRA är större än uppoffringen. Jag tycker det är tråkigt Anders Björck inte inser att Sveriges eller EU:s befolkning är värd detta skydd mot yttre militära hot!


1 2 3 4
5 6 7