onsdag 15 april 2009

Jag skulle behövt Björklunds regler!

Föreställ dig att det på din arbetsplats är acceptabelt att en anställd kallar andra anställda för glåpord, att skjuta fyrverkeripjäser, att elda i papperskorgar, att smälla smällare, att klotta på toaletten och på väggarna, att inte komma på möten utan någon anledning, att slå och mobba andra anställda, att prata i mobiltelefon under möten, att kalla chefen för glåpord m.m.

Kan du föreställa dig att gå till en sådan arbetsplats varje dag? Det är vad många barn tvingas till på många skolor runt om i Sverige.

Det är tråkigt att behöva upprepa sig men detta är beteenden som lever kvar från när de rödgröna fick bestämma över den svenska skolan - med elevstyre och maktlösa lärare. Detta är effekter av de rödgrönas vanstyre som vi ser än idag - men detta är också något som de rödgröna vill ska fortgå i skolan med tanke på deras reaktioner på förslaget?

Men de rödgrönas reaktioner är långt ifrån vad vi som verkligen fattar vad det handlar om tycker!

Jan Björklunds förslag på att bl.a. stänga av bråkstakar som inte respekterar andra elever eller skolans regler - mottages med stående ovationer av lärare, föräldrar och elever. Jag vet hur bråkstakar är, hur de tänker, fungerar och vad de behöver. Jag skulle behövt Björklunds regler när jag gick i skolan! Med tydliga gränsdragningar för min ansvarslöshet.

Som tonåring är man både känslig och känslokall på samma gång. De mesiga reaktionerna på mina övertramp tolkade jag in som svaghet och att det var jag som hade rätt och vuxenvärlden fel.

Min fru brukar säga att hon är snäll när jag säger nej till våra barn - och det är så jäkla sant! Alla mår bättre av att veta exakt var gränserna går. Det skapar trygghet. Jag önskar att någon varit så snäll mot mig när jag gick i skolan!


1 2 3 4 5
, , , , , , , , , it AB1 SvD12 DN EX
, , , , , , ,,