onsdag 11 mars 2009

Skön miljöbil!


Jag har hittat min framtida miljöbil! En Chevy Volt - en helcool elbil från Chevrolet! Man kör 65 km bara på el - sedan går en bensinmotor in och driver en generator som genererar elektricitet som driver bilen framåt. 2010 släpps den.

Jag körde min första el-bil i mitten på 1990-talet. En ombyggd Volkswagen Golf Manhattan om jag minns rätt. Jag körde bud med den vilket alltid var förenat med risken att inte komma tillbaka eftersom elmätaren inte alltid visade rätt och att batteriet laddade ur sig olika snabbt. Jag blev stående ganska många gånger vid vägrenen i väntan på vägassistans.

Chevy Volt står nu först på min inköpslista - så länge Jeeps elbilar ser ut så här.

Se fler bilder och film på Chevrolets hemsida!

Fotnot: Ser Chevy Volt inte ut lite som en Saab?